H-Båtsbullentin januari 2023

-God fortsättning, alla H-Båtsseglare! 

Nu går vi snart in i en ny seglingssäsong och det finns mycket på ”seglingsagendan” att plocka 

upp för den som vill.

Först lite historia: Hans Groop, kappseglare och båtkonstruktör från Vasa i Finland, ritade H-Båten i mitten av 1960-talet. Tanken var att skapa en syntes av 22:ans, Hajens, Drakens och Folkbåtens egenskaper – snabbhet, god kryssförmåga och beboelighet. 

H-Båten besitter ett antal olika ”förmågor” vilket kan utnyttjas i olika förhållanden. ”Syntesen” håller även 2023 och i konkurrens med många moderna konstruktioner. 

Kryssegenskaperna är fantastiskt fina och med ett bra fullhäng på besättningen och då gärna så nära maxvikten på 300 kg. gör att den hävdar sig väldigt bra mot andra båttyper. Med spinnaker och surf i kraftig sjö så är bästa rapporterade hastigheten: 16,3 knop!

Även idag är det en konkurrenskraftig och utmanande båt.Vi ser ju att allt fler använder den som en bra och överkomlig instegsbåt, lämplig både för skärgårdssegling och att växa vidare i som kappseglingsbåt. Att det sedan är mycket båt för pengarna gör ju inte saken sämre…

H-Båten är väldigt optimal och enkel att hantera även för shorthandedsegling som ökar i intresse, dessutom mera ” gastoberoende”. 

Intresset för H-Båten är stort och vi kan notera 1000 -plus (!!) medlemmar i Facebookgruppen vilket är fantastiskt bra totalt sett till andra grupper i Sverige. Dock ser vi en nedåtgående trend i kappseglandet och antalet deltagare , vilket vi därför vill verka för att vända uppåt.

För den kappseglingsintresserade finns det kickar att få och ett stort antal både SRS-regattor och mästerskap. H-Båten håller sig väl framme även där. Många namnkunniga seglare har haft ett antal år i H-båten och sedan erövrat medaljer i internationella mästerskap och hävdat sig bra i Seglingens mästare etc. 

Liksom tidigare år är de lokala seglingarna viktiga och då både entyp- och SRS-handikappseglingar. H-Båtar finns i ett antal olika regioner i Sverige från Limhamn i söder till Östersund mitt i Sverige. Ett starkt fäste och en etablering under de senaste åren är Domsand vid Vättern som nu har 7 stycken H-Båtar disponibla även för seglarskolan. Johan Gransten i Stockholm har skapat en bra egen fleet i region Mälardalen och även placerat en båt i Portugal med möjlig vintersegling (!). I sjön Sommen i Tranås finns ett antal etablerade seglare liksom i Motala och som har ett utbyte och seglingar (exempelvis tidigare: Sötvattens DM).

H-Båten finns också i ett antal hamnar på Västkusten där Tjörn Runt i regel samlar många H-Båtar med utgångspunkt från Stenungsund. Några båtar finns också i Vänersborgs -och Mariestadsområdet.

I Öresund har Limhamn /Klagshamn en fleet på 8 båtar, varav 5 riktigt aktiva och dessutom ett satsande team i Lomma. Genom närheten till Danmark så sker även deltagande i vissa av den Danska H-Båtsligans delregattor. 

Det kan verkligen rekommenderas och ta chansen till segling mot väldigt starka team och efterföljande ”Danskt hygge”.

För att undanröja hinder vid transport till och från regattor etc. så finns det en H-Båtsförbundstrailer att utnyttja. Detta är ett mervärde för er som medlemmar.

Rapportera gärna in lokala initiativ från era egna båtklubbar och utnyttja de sociala medierna. Som medlemmar har ni också en egen ”riksdag” och välkomna att skicka in motioner till oss i styrelsen på idéer och förslag så fångar vi upp dessa.

Från förbundets sida har vi initierat en H-Båtsclinic och klassmästerskap 2023 den 26:e -28:e maj! 

Domsand har ett intressant läge vid Vättern med närhet för många H-Båtsseglare. Det finns dessutom 7 st. stationerade tillgängliga båtar vilket gör det möjligt och tillgängligt för flera att deltaga både vid det vi kallar H-Båtsclinic, ett träningsläger och i direkt anslutning även ett klassmästerskap i H-Båt 2023.

Vi sätter Domsand på kartan och som en del både i Smålands-och Sveriges seglarförbund. Tanken är att nya och rutinerade seglare kan träffas där möjlighet ges för nytillkommande seglare att få tips och råd både praktiskt på vattnet och via genomgångar i land.

Som grand- final blir det sedan ett klassmästerskap under helgen efter fredagens inledande träningsläger då man fått nyvunna kunskaper.

Seglarhälsningar
för styrelsen
Björn