-Hej, styrelsekollegor och H-båtsteam!
Jag har medvetet inte kallat till årsmöte och vi har inte plats för ett årsmöte i det i år tightare upplägget av SM/NM i Gränna. Istället tänker jag mig att vi, vilket vi måste göra, får till ett omtag och då inleder vi med ett “e-styrelsemöte” i månadsskiftet sept./okt. Till detta ser vi gärna att ni alla tycker till, är med, bidrager och tänker :
“H-Båtsboost 2020- !
”Läget är följande:
-Vi har en avgående kassör och här får vi en vakans! Kandidater?
– Fredrik, (Kullenberg), kan du som nybliven klassegrare i Tjörn Runt 2019 (duktig ingenjör och teknikintresserad förstår jag att du är) bli tekniskt ansvarig i förbundet? Vi kan väl ta ett snack i Gränna.
-Sekreterarrollen/”notariedelen får Bengt och jag sköta
-Mätning och registrering; här har vi Jörgen Lantz och Kjell Larsson i team med utgångspunkt från en uppdaterad matrikel/register (vi har nu 5 ärenden i pipen).
-Kommunikationsansvarig/webmaster har vi sökt under längre tid, men inget napp…Här måste vi väl kunna hitta en resurs?
Malte, (Larsson) i team Ramne kan du vara en kandidat om vi alla bistår med faktainsamling etc. från andra håll? H-båtssegling är trots allt på väg upp med Danmark och Tyskland som lokomotiv och ett antal starka, entusiastiska team i Sverige också (dock för få tycker jag).
På plussidan ser jag i Sverige:
-De 16 teamen som det ser ut att bli nu på SM är starka team att bygga vidare på
-Vi har 2 starka återvändare igen i klassen= Palle Kron och Kjell Larsson
-Vi har en team Chalmers H-båt också som resultat av ett bra initiativ av Västkustfleeten med Bengt Ramne i spetsen -Nästa år är det ev. troligt att tidigare välmeriterade seglaren Lars Bergenzaun kommer att deltaga i regattor också
-Vi såg också ett antal yngre team under VM och låt oss “spegla” det även i Sverige.
-Det kommer att ske nyproduktion av H-Båten igen med planerad utställning på Dusseldorfmässan i höst, vilket också är en signal på vitalisering! -Skulle vi kunna ha ett fast arrangemang av SM varje år i samband med Tjörn Runt som i sig samlar flera båtar än SM i egen klass? Kan vi göra en kombo av distans och fleetrace då… en tanke bara? Tyck till! Vi skulle kanske också kunna få ner ett antal Norska team från Sandefjordsfleeten dit…
-Tankar och ambition finns att göra H-båten till en Europeisk klassbåt
-Mike Rasmussen som deltager i Gränna är även filantrop och har köpt ett antal H-båtar som han bl.a. låter seglarskolor och klubbar använda i Danmark
– 4 Svenska team kämpade väl i ett synnerligen tufft och väldigt fint VM-arrangemang i Holland, varav team Collberg i toppen, 2 team topp 10, 1 team topp 15 och 1 team mitt i listan av ett 50-båtar tuftt fält
-Den som säger att H-båten inte är häftig nog kan ni tysta med att Team Edman och Björnligan klockades för 16,3 knop (!) resp. 16,2 knop (!) under vild planing på en undanvind på VM och säkert minst lika snabba var team Ramne och Collberg & Co.
-Vi har en fin “meny” framför oss 2020- med Danska H-bådsligeseglingar som samlar många deltagare och H-båtsklassen växer i Danmark
-Vi har VM närliggande i Tyskland i Warnemunde nästa år samt i Struer i Danmark 2021
-Det finns ett internationellt intresse för H-båten i andra länder också, såsom Italien, UK och faktiskt så långt bort som “down-under” och USA. Här seglar man i Etchellsklassen som nästan är lika vacker som H-båten.
-Kommunikation och åter kommunikation är viktigt och avgörande för att vi ska stärka klassen! Använd Instagram, Facebook m.m. och skriv och dela med er alla. Jag har begränsat med tid och är hårt engagerad i andra åtaganden i flera bolag och har nu varit “deltidsklasspappa” i förbundet under snart 12 år. Det finns mycket att göra framöver i vårt förbund där jag ser kommunikationsdelen som något av det viktigaste samtidigt med en ökad lokal aktivitetsnivå.
Glöm inte:
Det är H-äftigt att segla H-båt och H-äng snyggt!
Seglarhälsningar Björn O