H-båts inlägg på Facebook

H-båtsförbundet ansvarar för två olika ingångar på Facebook. Dels Facebooksidan “Svenska H-båtsförbundet” som du kan gilla och där vi i H-båtsförbundet lägger ut informatin, dels Facebookgruppen “H-båt” en offentlig grupp som du kan gå med i och där mycket H-båts tips och frågor diskuteras.

Nyheter från “H-båt” gruppen

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

1 day ago

Årets första lättvindspass med ”Armageddonmoln”.
Dagens brobild.
... See MoreSee Less

Årets första lättvindspass med ”Armageddonmoln”. 
Dagens brobild.Image attachmentImage attachment

12 months ago

... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Mycket snyggt däck är det målat eller halkmatta? Jonas

3 days ago

Hejsan alla H-båtsseglare.
Ska byta ut mina gamla spinnakerskot och tänkte kolla vad man ska köpa för nåt.
Använder ni två skot eller en slinga ?
Dimension, längd ?

//Ulf Öberg
... See MoreSee Less

Hejsan alla H-båtsseglare. 
Ska byta ut mina gamla spinnakerskot och tänkte kolla vad man ska köpa för nåt. 
Använder ni två skot eller en slinga ?
Dimension, längd ?

//Ulf Öberg

Comment on Facebook

slinga 8mm dynema, längd 34m m jag mins rätt

Hvis du bruger et sammenhængende skøde, kan du nøjes med at købe 28 m. ønsker du to enkelte skøder, skal du købe 36 meter.

6 mm. Dynema holder fint men kan føles lidt "tyndt" i hård luft.

4 days ago

Hej på er,

Jag är precis klar med första fasen i projektet epoxybehandling av botten. All gammal bottenfärg är bortskrapad (och omhändertagen) och resterna nedslipat till gelcoat. Nu är det alltså dags att lägga på spackel där jag slipat för djupt och sedan epoxy, men vad ska man ha? Det finns en uppsjö olika epoxyprodukter på marknaden med olika täckförmåga, arbetstemperaturer och mängd lager som ska läggas på. Jag har tittat lite på NM-epoxy, lefant epoxyprimer och jotun barrier utan att bli särskilt klok på för- och nackdelar hos någon av dom. Man ska ju också ha någon form av epoxyspackel som är kompatibelt med systemet man väljer...

Kölskarven har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med heller. Kölbultarna är väl åtdragna och jag har inga läckage eller något så jag överväger att låta det som sitter där nu vara kvar, det ser ut att vara ett tjockt lager med någon form av epoxyspackel som ligger där idag, i bakkant har jag slipat igenom och där kommer det fram någon form av mjukfog, kommer eventuell epoxy att fästa på det?

Jag är alltså ute efter tips på lättjobbad epoxy där jag får bästa resultat för minsta arbetsinsats. Är inte ute efter att kappsegla och vinna tävlingar utan vill ha ett någorlunda jämnt oh torrt resultat. Tips om produkter i den a djungel mottages med stor glädje.
... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Det är alltså bara kölen och lite upp på botten du skall behandla? Antar att du skall göra det för att det inte skall rosta? Jag gjorde en sådan behandling på en Maxi 800 för ett tiotal år sedan, och jag slipade metallrent - det går hyfsat snabbt med en vinkelslip och "flap-discs" (se länk). Det går alltså hyfsat snabbt, men inte snabbt... När det var metallrent tvättade/torkade jag med aceton (det tar inte bara bort smuts och fett, utan suger även bort fukten som är kvar i porer) och sedan lade jag 5-6 lager av Biltemas lösningsmedelsfria epoxi. De såldes i förpackningar som var lagom för en strykning av kölen. Tänk på att ha två blandningskärl. Blanda först ordentligt i ett kärl och häll sedan över blandningen i ett andra kärl och fortsätt blanda. På så vis slipper man ifrån problemet att epoxin längs kanterna inte är riktigt blandad. Mitt stora problem var temperaturen. Epoxi skall helst ha minst femton grader, och våren jag gjorde detta var kall som f-n. Jag sålde båten några år senare, men det rostade inte mer under den tiden jag hade kvar båten. Lycka till! www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/flapdisc-2000017845 www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000020523

Gör som Martin Ekenberg beskriver med kölen. Jag använde Hegel Light Primer. Blev kanonbra. Kör upp skarven err par mm med vinkelslip och fyll upp med Sikaflex eller flexibel epoxi.

Kölen är väl plastad över järnet. Att slipa ner allt till metallen betyder att du måste bygga upp kölen och dess form igen och det tror jag ingen rekommenderar.

Load more

Nyheter från sidan “Svenska H-båtsförbundet” sidan

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Västervik har satt upp en ny hemsida där ni kan läsa om SM:et och anmäla er. SM:et är ett perfekt tillfälle att möta andra H-båtsseglare och utbyta erfarenheter och lära sig nytt! Börja planera in detta!
smregatta.se/index.php
h-boat.se/sm-2021-i-vastervik-27-29-augusti/
... See MoreSee Less

Västervik har satt upp en ny hemsida där ni kan läsa om SM:et och anmäla er. SM:et är ett perfekt tillfälle att möta andra H-båtsseglare och utbyta erfarenheter och lära sig nytt! Börja planera in detta!
https://smregatta.se/index.php
https://h-boat.se/sm-2021-i-vastervik-27-29-augusti/
Load more