H-båts inlägg på Facebook

H-båtsförbundet ansvarar för två olika ingångar på Facebook. Dels Facebooksidan “Svenska H-båtsförbundet” som du kan gilla och där vi i H-båtsförbundet lägger ut informatin, dels Facebookgruppen “H-båt” en offentlig grupp som du kan gå med i och där mycket H-båts tips och frågor diskuteras.

Nyheter från “H-båt” gruppen

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

2 minutes ago

Äntligen litet fart på båten. Helt underbar, man blir kär. 79 allt original. En del rök (sönder, måste fixas). Sågade av rorkulten med 10 cm, fick den i häcken vid varje slag.... Kör med passiv besättning ;), måste ha koll på focken. Det här är så löjligt kul! ... See MoreSee Less

4 hours ago

Hej! Jag behöver fixa rodret på min h-båt. Den har halkat ner en bit men sitter fortfarande fast. Jag dök ner och kände lite och det var något som var löst vid slutet av skeddan där rodret är infäst i nederdelen. Som tur är ligger jag i kyrkviken på Möja så det är inte så djupt. Är det någon som vet hur man fixar detta? ... See MoreSee Less

Hej! Jag behöver fixa rodret på min h-båt. Den har halkat ner en bit men sitter fortfarande fast. Jag dök ner och kände lite och det var något som var löst vid slutet av skeddan där rodret är infäst i nederdelen. Som tur är ligger jag i kyrkviken på Möja så det är inte så djupt. Är det någon som vet hur man fixar detta?Image attachment

Comment on Facebook

Jag har nu kommit till slutsatsen att infästningen i skäddan behöver renoveras och det lär väl betyda att hjärtstocken måste ut. Då till frågan om hur lång hjärtstocken är och om man får ut den när båten står på land? Är det någon med erfarenhet av att ta av rodret?

Jag tycker mig minnas att det har pratats om att man spacklar igen / knäcker loss någonting om man ska ha loss rodret. Ritningen pratar om en demonterbart lager. media.h-boat.se/2020/03/baada33.pdf

1 week ago

Nu har vi seglat första gången i vår H-båt. Seglingen var inga större konstigheter, en riktigt rolig båt att segla. Men hur gör ni vid hamnmanövrar för motor? Hur sitter man smartast så att det går att nå både motor och rorkult samtidigt? Mina armar verkar vara för korta. ... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Skit i rorkulten när du kör maskin i hamn. Styr med snurran. Släpp bara rorkulten. Men det är en smidig båt att segla in med. 👍🏽😊

Jag satt på huk på akterdäck, styrde med rorkulten med hjälp av förlängaren. Lite klurigt och motormanövreringen är en av H-båtend nackdelar. Men som skrivet ovan, den är smidig att segla i hamn med.

Använder aldrig motor så vet inte

1 month ago

Hej, jag har ett akterstag som justeras på samma sätt som ett storskot och är lite osäker på om det är så klokt. Se bilden.
Vad säger experterna, borde jag byta och i så fall till vad?
Jag är som ni säkert förstår söndagsseglare, inte tävlingsseglare.
Tacksam för svar.
... See MoreSee Less

Hej, jag har ett akterstag som justeras på samma sätt som ett storskot och är lite osäker på om det är så klokt. Se bilden.
Vad säger experterna, borde jag byta och i så fall till vad?
Jag är som ni säkert förstår söndagsseglare, inte tävlingsseglare.
Tacksam för svar.

Comment on Facebook

Jag har liknande på min gamla dam från 70-talet. Satte ett block och byggde en hanfot på min för att få bättre utväxling, men känner ändå att jag skulle vilja ha mer kraft i akterstaget. Söker också råd från expertpanelen

Det ser bra ut , men vill ni dubbla utväxlingen, så montera ett enkelblock i viren. dra en lina från bygeln i däck genom enkelblocket och ner till utväxlingen. Kanske behöver ni korta viren då.

Glöm inte en stopknop som säkring.

1:4 tycker jag nog är alldeles för lite. Jag kappseglar emellanåt och tycker 1:12 är på gränsen. Tror det är ca 18 cm kortning av häcken för att plana ut storen helt. Även om man inte kappseglar är ett lättjusterat häckstag neddraget till sittbrunnen en välinvesterad lyx för att segla bekvämt och upprätt även en blåsig/byig dag på sjön. Jag ser det därför mer som en fundamental trimfunktion än bara för kappsegling.

Har köpt en 79 som haft en ägare. Tänkte också kring häckstagtrimmet. Men där under akterluckan, fanns utväxlingen. Smart placering. Ska kika efter sanering....

Jag har ett arrangemang i akterluckan från tidigare ägare. Vad innebär egentligen när vi säger utväxling 1:12?

Jag byggde om mitt häckstag, har nu en 1:4-kaskad som drar i ytterligare en 1:4-kaskad. Tror väl att detta borde bli 1:16 i utväxling? Oavsett så kan är det väldigt mycket lättare att böja masten nu.

View more comments

Load more

Nyheter från sidan “Svenska H-båtsförbundet” sidan

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Hej, alla H-Båtsseglare!

Vi är många nu och vi välkomnar särskilt er som är nya medlemmar och team i klassen.

Tillsammans skulle vi kunna bli en lång armada på nästan 2 sjömil om vi kopplade på alla registrerade båtar i en rad! 2 sjömil gör H-båten på ca. 30 minuter i en laber bris.
Vi närmar oss starkt 1000 medlemmar (!!) i vår H-Båtsfacebook där det är mycket aktivitet och ett bra forum för alla, såväl kappseglare som turseglare.
H-Båten har ett brett register för segling på olika nivåer, såväl SRS-seglingar som utmanande regattor och mästerskap.

Det är också en båt där man är delaktig med "33%" ombord (flertalet seglar på 3 man/killar och tjejer ombord och maxvikten är 300 kg), men det är ett antal besättningar på 4 personer också i teamen för att komma så nära maxvikten som möjligt.

Klassen har dessutom haft ett antal världsseglare och senare OS-seglare, såsom Jochen Schumann och Jesper Bank. De senaste årens dominant är Claus Höj Jensen som vunnit 6 raka H-Boat Worlds (!) och även mästerskap i flera andra klasser.Våra Svenska världsmästare är Jan Gustavsson med 2 VM-guld och Lars Idmyr samt Henrik Edman med 1 guld vardera.

Nivån på teamen på SM och VM är hög och notabelt är att Claus Höj Jensen även vunnit mästarnas mästare i segling i konkurrens med de allra bästa mästarna från andra båtklasser. I Sverige har Henrik Edman och Mikael Collberg med team varit dominerande och tagit SM-gulden under den senaste 10-årsperioden.

Det finns dessutom möjligheter för alla att kämpa och mäta sig mot egna delkonkurrenter som "race i racet" i både lokala och nationella seglingar. Till årets SM som kommer att arrangeras i Västervik, så möter även ett antal nya team upp. Vi märker också en klar trend till att fler ser möjligheterna till tursegling och upptäcksfärder i skärgården med den fina H-Båten. Den är lätt att hantera och en gammal båt fungerar riktigt bra som instegsbåt i såväl klassen som inom seglingen i allmänhet och dessutom till en rimlig kostnad.

Det pågår också en hel del renoveringar och uppgraderingar av äldre H-Båtar. Ett par exempel är team Göran Bergers SWE 85 Grace och Björnligans SWE 533, nu omlackerad och "snabb". Dessutom ökar andelen skolbåtar bl.a. i Mälardalen och Jönköpingsområdet och det är en trend vi ser även i Danmark.
Fina initiativ tas också lokalt och Johan Gransten med Granstensailing från Haninge, ingående i fleeten i Mälardalen/Stockholm, har initierat en vårcup.
Mattias Allroth som skeppare från Lomma och den södra fleeten har köpt tvåfaldige världsmästaren, Jan Gustafsons fina H-Båt SWE 561 Fregata och gör nu ytterligare lyft av denna redan fina båt och har ambitionen att segla både SM och VM 2021.
Det är bra trafik i H-båtsfacebookgruppen och många tekniska och praktiska frågor tas upp och får i regel en snabb lösning där tips och idéer erbjuds ofta.

Det finns mycket seglingsmöjligheter på olika plan under säsongen 2021, dock med reservation för restriktioner kring pandemin:
8:e maj Lidingö Runt

Lokala kvällseglingar startar i maj i Limhamn/Lomma/ Långedrag/ Sommen etc. Separat info. finns på respektive klubbar hemsidor framöver). Kompletteringar kommer också avseende seglingar i Sommen, Vättern och Vänern.

13-15 maj Gullviverallyt .Viggbyholms Segelsällskap

15-16 maj Vallensbaek Sejklub .H-båtsligan delregatta 1

22-23 maj GKSS Vårregatta

29-30 maj MSS Cup 2021

5-6 juni Egå Sejlklub (Haarup Mixer Cup). H-Båtsligan delregatta 2

13 juni LSS Vårregatta för kölbåtar. Långedrags Segelsällskap

8-11 juli Onsevig Sejlklub. Danskt mästerskap och H-Båtsligan delregatta 3

26-31 juli Sail Österlen-med Bornholm Runt och Hanöregattan

7:e augusti (prel.) Ven Runt. SRS-distanssegling. Råå.

10-14 augusti VM H-Båt 2021. Struer Sejlklub

21:e augusti Saltholm Runt. Malmö Segelsällskap

21-22 augusti Tjörn Runt by Cowi 2021

21-22 augusti Ingmarsö Race. Trälhavets Båtklubb

27-29 augusti SM i H-Båt. Västervik.

4-5 september Århus Sejklub. H-Båtsligan delregatta 4

11:e september Höstknalten SRS. Långedrags Segelsällskap

18-19:e september. Vejle Fjord. H-Båtsligan delregatta 5

18-19:e september. Kålö Höstkapp. Trälhavets Båtklubb

18-19:e september. Kvarnvikenregattan 2021. Kvarnvikens Båtsällskap

30:e oktober MSS Gåsaseglingen 2021. Malmö Segelsällskap

Rankinggrundande seglingar 2021:

Lidingö Runt

Tjörn Runt

Saltholm Runt

SM

VM

NM (Arrangör och datum ej klart).

Förbundet består av intresserade och engagerade H-Båtsseglare.
Som medlem bidrar du till att klassen lever och utvecklas. Det bygger också värde för dig och din båt.
Svenska H-Båtsförbundet har tre olika typer av medlemskap:
Båtägare, 200 kronor/år
Båtägare med besättning, 300 kronor/år
Stödjande medlem, 100 kronor/år
Verksamhetsåret är kalenderår; 1:e januari-31 december så betala in nu på plusgiro: 792426-9 så är du säker på att vara medlem hela seglingssäsongen.

Med seglarhälsningar
Björn Olsson
Svenska H-Båtsförbundet
... See MoreSee Less

Västervik har satt upp en ny hemsida där ni kan läsa om SM:et och anmäla er. SM:et är ett perfekt tillfälle att möta andra H-båtsseglare och utbyta erfarenheter och lära sig nytt! Börja planera in detta!
smregatta.se/index.php
h-boat.se/sm-2021-i-vastervik-27-29-augusti/
... See MoreSee Less

Västervik har satt upp en ny hemsida där ni kan läsa om SM:et och anmäla er. SM:et är ett perfekt tillfälle att möta andra H-båtsseglare och utbyta erfarenheter och lära sig nytt! Börja planera in detta!
https://smregatta.se/index.php
https://h-boat.se/sm-2021-i-vastervik-27-29-augusti/
Load more