H-båts inlägg på Facebook

H-båtsförbundet ansvarar för två olika ingångar på Facebook. Dels Facebooksidan “Svenska H-båtsförbundet” som du kan gilla och där vi i H-båtsförbundet lägger ut informatin, dels Facebookgruppen “H-båt” en offentlig grupp som du kan gå med i och där mycket H-båts tips och frågor diskuteras.

Nyheter från “H-båt” gruppen

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

11 hours ago

Behövs lång rigg på H-båt eller funkar en sån här 2,3hk ? ... See MoreSee Less

Behövs lång rigg på H-båt eller funkar en sån här 2,3hk ?

Comment on Facebook

Det beror helt och hållet på hur utombordarfästet sitter.

Det går bra, men gå inte fram mot fören 🤣🤣

Kanon om den laddar också,, propellern bör ha bra driv ibacken,,handbroms,,hbåt glider lätt fram i vattnet,,

Du behøver lång rigg.

Min snurra har cirka 56 cm från toppen av fästet till antikavitations-plattan.

Motorfästet är original tror jag, en sån där kärra man rullar ned. Och motorn är precis så lång så det räcker. Kortare hade absolut inte funkat och hade gärna haft lite längre.

Det går med kort rigg, i lungt vatten

Det går bra vi hade 2 hästars och h-båtens standard motorfäste funkade bra.

HK spelar inte så stor roll men skippa kort rigg, den kommer vara ovanför vattenytan så fort det inte är stiltje - och då känns en elmotor bättre.

View more comments

6 days ago

3knop helt ljudlöst trots stiltje ... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Elmotor?

Funderar på att göra likadant, vad har du för motor och batteribank? Har du nån uppfattning om hur långt/länge batteriet räcker?

Provade elmotor på min H-båt för ca 10 år sedan bara för att ha kunskap/egen erfarenhet av det. En motor har fler syften på en segelbåt: 1. In och ut ur hamn 2. Transportkörning (stiltje, tid att passa...) 3. Akutläget (skadad ombord som snabbt måste till ambulans, stark akterlig vind i naturhamn då ankarfästet dåligt..) 4. Enkel tankning Har också seglat H-båt i Stockholms skärgård 2 somrar med liten familj utan motor överhuvudtaget. Det är säkrare att inte ha motor än att ha elmotor - detta då man utan motor fick ta i beaktande att man inte hade motor. Elmotorn gav falsk trygghet. Jag kommer aldrig ha elmotor på båt igen. Bättre spara bensin/diesel på att gå till affären ngr gånger istället för att ta bilen.

Fiiiiiint⛵

9 hours ago

Jeg snublet og datt over rorkulten min, den tålte ikke 90 kg pluss😂 og brakk. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en ny? ... See MoreSee Less

3 days ago

Nytt träningspass ikväll för team Björnligan i ” dagens outfit”.
Lätt vind och ström och sparring av Henrik Edman i Edmankryssare, Jesper Falkebo med teamkollega i kväll i Express och team Per-Håkan Persson i J24. På torsdag blir det omgång 3 i MSS Torsdagsseglingar.
... See MoreSee Less

Nytt träningspass ikväll för team Björnligan i ” dagens outfit”.
Lätt vind och ström och sparring av Henrik Edman i Edmankryssare, Jesper Falkebo med teamkollega i kväll i Express och team Per-Håkan Persson i J24. På torsdag blir det omgång 3 i MSS Torsdagsseglingar.Image attachmentImage attachment

Comment on Facebook

Helt insytt om ni förstår vad jag menar!

Aiiii I træner alt for meget 💪💪💪 - cool Bjørnebande t-shirt’s 👌

3 weeks ago

Vet någon om/var följande model av Spridarnock finns att köpa? ... See MoreSee Less

Vet någon om/var följande model av Spridarnock finns att köpa?

Comment on Facebook

Tillverkning steg 1, Matrial: Aluminium eller mässing?

Tillverkning steg 2

Tillverkning steg 3

Fint! Vilka verktyg har du använt?

View more comments

Load more

Nyheter från sidan “Svenska H-båtsförbundet” sidan

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Nyhetsbrev maj 2020 från H-Båtsförbundet
Nu är vi en bit in i säsongen 2020 som ju är extraordinär med pandemins påverkan, men det är mycket på gång inom vår klass. Aktivitetsnivån och tillströmningen av nya medlemmar i Facebookgruppen ”H-båt” är hög och vi har idag 717 medlemmar (!) i den!

Det är frågor, tips, kommentarer, idéer högt som lågt och stort engagemang från många av oss H-båtsseglare, både kappseglare och cruisingseglare. Precis så ska det vara och tillsammans ger det ett värde att vara med i vårt klassförbund där vi driver frågor och stöttar er som är nya i gänget och det finns nästintill alltid någon rutinerad och erfaren att fråga och det brukar vara snabba och praktiska svar.
Likaväl som 13 rätt på stryktipset ”ger respekt” så får vi ofta signalen att ”OK, wow… jaha…du seglar H-Båt…” ja, det är också respekt i det. Det är en ovanligt lyckad konstruktion och en båt för alla där du för rimliga pengar kan få ut mycket av den både för semestersegling och på kappseglingsbanan.

Vi har också nyligen lanserat en ny hemsida som andas 2020 och som ska underlätta för er att hitta det ni söker och inte missa något när det händer. Från styrelsens sida har det dessutom gjorts utskick som genererar respons i form av nya medlemmar och uppdaterat register med ägarinformation. Detta gör också att vi slår vakt om värdet i era H-Båtar. Ni har möjlighet att teckna medlemskap både personligt och för hela besättningen och har ni inte gjort det så fixar ni det enkelt via hemsidan.
Nu drar vi igång en tävling där ni är välkomna att skicka in reportage från era lokala seglingar, turseglingar, träning-och kampanjer i era team, tips och råd som ger ett lyft för H-Båtslivet etc. Dokumentera det gärna med bilder så kommer vi att premiera de 3 bästa bidragen och förbehåller oss rätten att publicera dessa på våra sociala mediekanaler. Vi vill ha era bidrag senast den 30 juni på mail till: bjorn@businesshouse.se
Vi bevakar H-Båtens position på internationell nivå där vi är representerade i styrelsen och via våra fleeter ser vi till det lokala. Samarbetet med våra kollegor i de övriga H-Båtsländerna är bra och vi driver även där frågor som ska utveckla klassen. H-Båtsseglarna i toppskiktet håller väldigt hög klass även i andra klasser och H-Båten har fostrat många kända proffsseglare och olympier. Lika viktigt är det att den lokala seglingen får sitt fokus och även här så sticker H-Båten ut i resultatlistorna vid SRS-seglingar, men allt är ju inte och ska inte vara kappsegling utan vi fångar också ”bara vara-segling” och njutningen med seglingen i största allmänhet inkl. långfärder.
Några exempel på aktiviteter som vi driver:
SM i Stenungssund 22-23/8 och förberedelser pågår för detta beaktande Coronautvecklingen
• Status är att om seglarförbundet tillåter mästerskap så blir det SM i Stenungssund.
• Intresse finns från Ystad att arrangera SM 2021 och vi har också kontakter med andra arrangörer inledda med framförhållning för 2022

VM i Sverige
• Vi kollar möjligheterna om att arrangera VM i Sverige VM 2022
• Tänkt att VM var i Warnemunde 2020 men detta är officiellt inställt
• Finns intresse från danskarna att arrangera ett alternativt extraordinärt VM/NM i Roskilde i oktober 2020

Nationellt
• Domsand båtsällskap har tankar på att köpa upp till 5 H-båtar för vuxenseglarskola, De är svårt att hitta lämpliga H-båts objekt att köpa. Det är säljarens marknad och H-Båtar är heta!

Internationellt
• Nya H-båtar produceras nu av Saare Yachts i Estland


Teknik-och mätfrågor som kräver insatser
• Frågor angående hur man får hänga är alltid aktuella
• Klassreglerna avseende elektroniska hjälpmedel är föråldrade och borde revideras

Lokala aktiviteter som går att göra beaktande myndigheters och Seglarförbundets anvisningar
• I Malmö kör man träningsseglingar med egen förtäring utan samling före och efter
• Seglarförbundet har kommunicerat att 3 ombord är ok och det skepparens ansvar att alla är friska och håller avstånd
• Sunt förnuft gäller

Övrigt
• Om vi får till stånd SM i Stenungssund så tar vi årsmöte då.
... See MoreSee Less

Nu har H-Båtsklassen en olympisk guldmedaljör ( i Starbåt) och världsmästare ( i Finnjolle) vid rodret i SWE 601. Max Salminen gör inhopp i Henrik Jörhovs H-Båt under säsongen.
Foto: Bent Pedersen fördäck
Henrik Jörhov vid spinnakergajarna.Blir ” lilla VM” vid de lokala seglingarna!
... See MoreSee Less

Nu har H-Båtsklassen en olympisk guldmedaljör ( i Starbåt) och världsmästare ( i Finnjolle) vid rodret i SWE 601. Max Salminen gör inhopp i Henrik Jörhovs H-Båt under säsongen.
Foto: Bent Pedersen fördäck 
Henrik Jörhov vid spinnakergajarna.Blir ” lilla VM” vid de lokala seglingarna!

Vi har lagt upp en seglingsberättelse på vår hemsida. Den heter "så blev det H-båt" och kan kanske inspirera fler att köpa H-båt. Bo Hoffsten har skrivit. Besök www.h-boat.se ... See MoreSee Less

I propagandaväder sparrade vi varandra i 3 helt olika konstruktioner= Melges 20, team Jesper Falkebo,Drake team Leif Möller och team Björnligan H-Båt med Jonas Edlund ” inhyrd” mittgast. Riktigt tight bitvis. ... See MoreSee Less

I propagandaväder sparrade vi varandra i 3 helt olika konstruktioner= Melges 20, team Jesper Falkebo,Drake  team Leif Möller och team Björnligan H-Båt med Jonas Edlund ” inhyrd” mittgast. Riktigt tight bitvis.Image attachmentImage attachment

Från H-båtsförbundet vill vi flagga för att vår och arrangörens inriktning för årets SM är att detta arrangeras i Stenungsund som en 2-dagars regatta helgen efter Tjörn runt 15 aug 2020, vilket vi hoppas ger ett ökat intresse att delta på båda regattorna.
Tjörn Runt är den största kölbåtstävlingen i Sverige och H-båtsklassen är största entypsklassen i Tjörn Runt sedan många år och det är ett utmärkt läge att träna ihop ett gäng tillräckligt för att våga utmana de största namnen i klassen på ett SM.
Seglarhälsningar
Björn
... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Tjörn Runt är en folkfest utan dess like. Rekommenderas varmt!

Load more