År 1967 ritade Hans Groop från Finland H-båten. Tanken var att skapa en modern Nordisk Folkbåt i plast och med spinnaker. Resultatet blev en båt med klassiska linjer och goda seglingsegenskaper, både för dagseglare och kappseglare på högsta nivå. Paul Elvström såg 1970 H-båtens många kvaliteter och förstod att båten var som gjord för kappsegling. Elvström designade om några detaljer tillsammans med Richard Höj-Jensen. Därmed var Europas största kölbåtsklass skapad. Mer än 5000 båtar byggda och har ISAF-internationell status sedan 1977.
Data:
Längd: 8,25 m
Längd vl : 6,30 m
Bredd: 2,18 m
Djup: 1,30 m
Vikt: 1450 kg
Varav köl: 725 kg
Storsegel: 14,8 m2
Fock: 10,2 m2
Spinnaker: 36,00 m2
H:et i båtens namn är hämtat från den evigt jungfruliga grekiska gudinnan Hestia som är härdens, hemmets och familjens beskyddare.H-båten har en beprövad konstruktion som håller i alla väder även om den pressas hårt. Man behöver inte, som i andra klasser förbättra den på en rad punkter, den är helt enkelt rätt byggd från början! Ett bevis så gott som något är att båten, 40-år efter dess konstruktion, fortfarande tillverkas enligt orginalritning. Under alla år har bara två designändringar gjorts, rodret har förlängts och sittbrunnssargarna sänkts. Detta säkerställer att gamla och nya båtar är så lika varandra de möjligen kan bli. Båten har en klassisk och tidlös design som fortfarande lockar många seglare.
Hur får jag tag i en H-båt?
H-båten tillverkas idag av Eagle Marine i Finland och Frauscher i Österrike. En ny H-båt utrustad med ett krysställ kostar cirka 400.000 kronor. Men det vanligaste är att man köper en begagnad båt. De flesta H-båtar som säljs i Sverige, Danmark och Norge, säljs genom vårt forum. Prisspannet är mycket stort, från 25.000 kr upp till 225.000 kr. Men man får vad man betalar för. För den som köper en 25.000-båt väntar sannolikt mycket renoveringsarbete medan båtar för över hundratusen kronor oftast är från 1980 eller senare och i mycket gott skick. Läs mer om köptips här.
Turseglar jag med H-båten?
Det fungerar alldeles utmärkt att semestersegla i en H-båt. Majoriteten av H-båtarna i Sverige används just för tur- och semestersegling. H-båten är inte en stor båt, men två vuxna och eventuella små barn kan mycket väl vara ute två till fyra veckor. Ruffen innehåller fyra fullängdskojer där man sover gott. Det finns plats för pentry och om man vill en porta potti. Det är vanligt att man spänner upp ett sittbrunnstält för att få lite mer plats. H-båten är en god, styv och säker seglare som klarar hård vind mycket väl. Man behöver inte vara rädd om det friskar i lite. Eftersom man kan dra H-båten på trailer efter en personbil ökar möjligheten att på ett enkelt sätt nå nya farvatten att semestersegla i.
Kan jag kappsegla med en H-båt?
Visst kan man det! H-båten är en lysande båt att kappsegla med. Den anses vara lätt att hantera och trimma och det finns en mängd kappseglingar att delta i. Varje år lockar Lidingö runt och Tjörn Runt med ett stort antal båtar. På hösten seglas dessutom DM i respektive region. I Sverige seglas SM som årets höjdpunkt. Ett 25-30 tal båtar brukar göra upp om segern. SM arrangeras på olika ställen runt om i landet.En stor begivenheten är Kieler Woche. Kieler Woche är en av världens största regattor med ett otal deltagande klasser. Under Kieler Woche samlas många H-båtsseglare. Runt 50 båtar från hela Europa deltar och det är hård konkurrens om topplaceringarna. VM anordnas med 60-70 båtar på startlinjen varje år. Läs mer om kappsegling här.